ریل‌گذاری دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه حکمت و دانایی تغییر کند

بدون دیدگاه

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، قاسم عمو عابدینی در اجلاس تجلیل از سرآمدان آموزشی و برگزیدگان کرسی های نظریه‌پردازی گفت: اساس نقشه راه جدید دانشگاه‌ها استاد محوری برنامه محوری و شاگرد پروری است و همانطور که در گذشته حکیم پروری در بخش‌های دانشی ما حکمفرما بوده است.

وی تاکید کرد: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش ویژه دانشگاهها در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید ویژه‌ای شده است و وزارت علوم در همین راستا مصوباتی را با محوریت  طرح تحول و دانشگاه حکمت و دانایی تصویب و ابلاغ کرده است .

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون الگوی دانشگاه‌ها در حکمرانی بر اساس دانشجومحوری و استادمحوری است. مطابق مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی، قرار بر این شد برنامه دانشگاه‌ها به برنامه‌محوری، استادمحوری و دانشجومحوری حرکت کند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، آیین‌نامه پذیرش دانشجوی استادمحور یکی از اقداماتی است که در این راستا در این وزارت خانه تدوین و برای استعدادهای درخشان اجرایی شد.

لزوم توجه به موضوع تعلیم و تربیت در کنار پژوهش و فناوری

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در سالیان گذشته همیشه از فناوران و پژوهشگران برتر که فعالیت آنها خروجی آموزش بو.د تجلیل میشد و از موضوع تعلیم و تربیتغفلت می شد که در سال جاری برگزاری سرآمدان آموزشی به شکل جدی تر از گذشته در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی براساس معیارهای اعلام شده 300 عضو هیئت علمی را به وزارت علوم معرفی کرده بودند و در نهایت 18 عضو هیئت علمی به عنوان سرآمد انتخاب شده است.

عمو عابدینی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای اعطای جایزه دو سالانه حکمت و دانایی به سه نفر از اساتید، گفت: بر این اساس برترین افراد در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری مورد تقدیر قرار می‌گیرند، همچنین در این اجلاس برای نخستین بار استاد از نظر حکیم‌پروری و تربیت دانشجو مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

تأسیس جایزه حکمت و دانایی

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ایجاد جایزه دوسالانه حکمت و دانایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی توصیه شده است  و در صورت تصویب، سه نفر از اعضای هیئت علمی که در مجموع شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی سرآمد باشد به عنوان حکیم معرفی شده و جایزه حکمت و دانایی را دریافت می کند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.