۳۲ طرح دانشگاهی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد

بدون دیدگاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۳۲ طرح دانشگاهی آماده بهره‌برداری داریم که در هفته دولت افتتاح می‌شوند، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که در اولین فرصت تکمیل و بهره‌برداری می‌شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست خبری امروز با ارائه گزارشی از اقدامات یک سال گذشته به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد که محورهای مطالب ارائه شده وی به شرح ذیل است.

وزیر علوم گفت: انتشار 76 هزار سند علمی در نشریات بین المللی که 35 درصد آنها با مشارکت بین المللی است در راستای کسب مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری است و باید تقویت شود.

وی اظهار داشت: طرح نگهداشت نخبگان در شورای عالی عتف با حضور رئیس جمهور مصوب شد که بر اساس آن برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان درنظر گرفتیم و 20 درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می‌یابد.

وی تاکید کرد: از مهرماه امسال نیز با سبک و سیاق حضوری، آموزش‌ها را پیگیری می‌کنیم البته تلاشمان این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و در برخی دروس به صورت ترکیبی عمل کنیم.

وزیر علوم اظهار داشت: برنامه و هدف وزارت علوم آموزش حضوری دانشجویان است و در این راستا از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم کمک های مالی خاصی را برای دانشگاهها اختصاص دهد تا پاسخگوی هزینه های آموزش حضوری و هزینه های خوابگاه و تغذیه باشند.

5 هزار نیاز در سامانه نان ثبت شد

دکتر زلفی‌گل با بیان اینکه اولین برنامه ام در دوره وزارت ایجاد سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازهای جامعه) بود گفت: تا کنون در این سامانه بیش از 5 هزار نیاز به ثبت رسیده است و مصوب شد که تمام دستگاه های دولتی که از بودجه پژوهشی استفاده می کنند موظف هستند که نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

وزیر علوم گفت: تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی بود که با پیگیری هایی که انجام دادیم، رئیس محترم جمهور تاسیس این صندوق را ابلاغ کرد و اساسنامه آن نوشته شد، این موضوع در شورایعالی عتف مطرح شد و تصویب اساسنامه قرار است در هیأت دولت مصوب شود.

دکتر زلفی گل تاسیس معاونت فناوری را از اقدامات مهمی دانست که در وزارت علوم ایجاد شد و این اقدام به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد کمک زیادی کرد.

وزیر علوم گفت: مجوز تاسیس شرکت‌های نوع ۳ دانش بنیان به وزارت علوم داده شده و کمک می‌کند تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور شرکت‌های دانش بنیان را توسعه دهیم که رونق تولید کشور به دست این شرکت هاست و برای افراد تحصیل کرده شغل ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین نوع نگاه ما به شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری و دستیار فناوری نیز از جمله اقدامات در یک سال گذشته بوده است، همچنین به این نتیجه رسیدیم که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک زمین 1000 متری تاسیس کنیم تا در عرصه دانش بنیانی تولیدات بین المللی هم داشته باشیم.

 اختصاص بودجه برای اتمام پروژه های نیمه کاره دانشگاه‌ها

وزیر علوم با اشاره به وجود 2 میلیون و 700 هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات آموزش عالی گفت: تاکنون  5 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه هایی که بالای 50 درصد پیشرفت داشتند از محل سفرهای استانی دولت  اختصاص داده شده است.

افتتاح 32 پروژه در هفته دولت

وی افزود: در هفته دولت 32 پروژه آماده بهره برداری داریم، 30 پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای 95 درصد داریم که با یک حمایت ویژه در اولین فرصت تکمیل می شود.

وی اضافه کرد: به علوم انسانی توجه خاص داریم و مرکز آموزش علوم قرآنی را توسعه دادیم و به مرکز آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی تبدیل شد تا توجه ویژه ای به علوم انسانی داشته باشیم.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.