ساخت دستگاه افشانه اتوماتیک توسط پژوهشگران دانشگاه مازندران

بدون دیدگاه

دستگاه افشانه اتوماتیک یا اتوماتیک دیسپنسر در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، توسط پژوهشگران دانشگاه مازندران تولید و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه مازندران، دکترعلی‌رضا خصالی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران با اعلام این خبر گفت: دستگاه افشانه اتوماتیک وسیله‌ای می‌باشد که بدون لمس دست یا فشار مکانیکی می‌تواند مقداری محلول ضدعفونی را داخل دست ریخته و دست را ضدعفونی کند. دسته افشانه‌های مکانیکی با توجه به استفاده مکرر و عمومی می‌تواند خود ناقل بیماری باشد. مزیت این دستگاه این است که احتیاجی به لمس یا فشار دادن اهرم خاصی ندارد.
وی افزود: این دستگاه با استفاده از سنسور الترا سونیک می‌تواند حضور دست را تشخیص داده و با استفاده از یک برد dsp که برنامه آن با استفاده از نرم‌افزار c++ نوشته شده است؛ یک پمپ را روشن کرده و محلول از طریق یک نازل به صورت مه خارج می‌شود.
دکترخصالی با اشاره به این‎که این دستگاه، نمونه مشابه داخلی ندارد، اظهار داشت: مشابه خارجی آن دارای قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ دلار است، اما قیمت تمام‌شده این دستگاه در حدود ۳۷ دلار می‌باشد. هم‌چنین این دستگاه قابلیت تولید انبوه را داشته که می‌تواند مورد استفاده در بیمارستان‌ها و اماکن شلوغ و پر ازدحام مانند مترو و ادارات قرار گیرد.
گفتنی است این دستگاه توسط مهندس فاروق اسدی دستیار آزمایشگاه‌های دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران با همکاری مهندس محمدرضا شامخی ساخته شده است.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.